Teambuilding

Workshop: Teambuilding “Onder Ons”
Sociale Huisvestingsmaatschappij

SHM, 16 juni 2022

Inleiding

Het onderzoeksproject Tetra VE 4.0 zet in op het uittesten van lean- en teambuildingstechnieken en -methodieken met als doel efficiënter samenwerken in het voortraject van D&B-projecten. Bij het coachen van de casestudies door het onderzoeksteam wordt ingezet op bestaande (lean en team) technieken welke reeds in het buitenland of in kleinere projecten in Vlaanderen werden gevalideerd. Het project beoogt experimenteel een meer gedragen validatie voor de Vlaamse bouwsector te bekomen. Op een mogelijk atypische manier zet het onderzoeksteam deze technieken uit in de casestudies, wat concreet betekent dat de impact van de coaching voor én na het experiment wordt gemeten. Het onderzoeksteam biedt geen consultancy, noch garantie op een succesverhaal. Het resultaat van het experiment, de gemeten impact, kan zowel positief als negatief zijn.

Voorstelling casestudie

De huisvestingsmaatschappij staat voor een fusie met 3 andere huisvestingsmaatschappijen. Ze willen de hechtheid in hun team, dat uit 25 personen bestaat, behouden. De teambuilding krijgt daarom ook de sprekende titel “Onder Ons”.

De teambuildingsactiviteit heeft 3 hoofddoelen: blijven inzetten op de goede teamspirit, de individuele groei van de medewerkers en een feedbackcultuur stimuleren waar collega’s elkaar durven aanspreken met zowel positieve als negatieve feedback.

Plan van aanpak

Bij het uitwerken van de teambuilding voor de SHM zijn we vertrokken vanuit waarderend onderzoek. Aandacht geven aan wat al goed loopt en dit benoemen zorgt voor een verhoogde motivatie en geeft goesting om verbeterpunten aan te pakken.

  • Bron : Waarderend organiseren. Appreciative Inquiry: co-creatie van duurzame verandering

 

CASE: “ Onder ons”

Stap 0:

Als voorbereiding op de activiteit kregen de deelnemers de opdracht om een foto te kiezen die visualiseerde waarom ze graag werken voor deze SHM.

Stap 1: “Mijn passie – Mijn job”

Bij de opstart van de dag werd de groep opgesplitst in teams van 4 personen en kregen ze de opdracht die hieronder is uitgewerkt in een canvas.

Stap 2: Wall of fame

Alle foto’s en kernwoorden uit de subgroepen werden opgehangen tegen de muur en per team gaf de woordvoerder uitleg bij de foto’s en kernwoorden. “The wall of fame” kreeg vorm.

Stap 3: Stellingenspel – Hoe sterk zijn we als team?

Voor deze oefening waren stellingen uitgewerkt rond complimenten geven en ontvangen en feedback geven aan elkaar. In een grote lege ruimte lagen documenten op de grond waarop 1 tot 5 sterren zijn afgebeeld. Bij elke stelling werden de deelnemers uitgenodigd om plaats te nemen bij 1 – 2 – 3 – 4 – 5 sterren, te vergelijken met scores die we geven bij bijvoorbeeld hotelbezoeken.

Bij elke stellingname lokten we interacties uit. Het was interessant om te zien hoe de groep in beweging komt en de scores van 1 tot 5 vaak zeer ver uit elkaar kunnen liggen.

Met de stellingen rond feedback geven maakten we de overgang naar een theoretische introductie over ‘feedback geven en ontvangen’.

Stap 4: Feedback geven en ontvangen – theorie

Stap 5: Klare taal

Ter voorbereiding van de teambuilding kregen we enkele cases die gebaseerd waren op concrete situaties bij deze SHM. We hebben deze cases gebruikt om de theorie verder te oefenen.

  • Voorbeeld van collega die luid praat
    • Afspraken over op tijd komen op vergaderingen – bordje TE LAAT ophangen aan de deur (zoals bordje niet storen)
    • Complimenten afwimpelen , wie herkent zich hierin?
    • Welke flow is er bij deadlines?

foto maken van plaatje dat in de kast ligt.

Stap 6: Complimenten geven en ontvangen

Positieve of negatieve feedback geven is moeilijk maar dat geldt ook voor complimenten geven.

Ik herinner mij een jaarlijks evaluatiegesprek met mijn leidinggevende die als standpunt had: aan wat goed is moeten we geen aandacht geven, wel aan wat minder goed is…

Ik ben een voorstander van de quote van Luk De Wulf: “Wat aandacht krijgt, groeit”.

De deelnemers kregen de opdracht om complimenten voor een of meerdere collega’s op een post-it te schrijven en op de rug van de betrokken persoon te hangen.

Het leuke aan deze oefening was dat ze een compliment kregen en nog niet wisten wat er op de post-it stond. Wanneer alle complimenten waren uitgedeeld, werden deze voorgelezen aan elkaar.

Door deze oefening hebben we de workshop op dezelfde positieve manier afgesloten als waarmee we gestart zijn.

Testimonial

 

Feedback op einde van de teambuilding

  • Iedereen is met een goed gevoel vertrokken
  • Inhoud en manier van overdracht was goed opgebouwd
  • Jo en Christa creëerden direct een gevoel van vertrouwen in de groep
  • Mooie momenten gezien !
    • Applaus van de groep bij het voorlezen van de quote van Joël
  • Fijn om bevestiging te krijgen van Christa en Jo dat we een krachtige groep zijn. We beseffen het opnieuw en staan erbij stil.

Feedback na 2 weken door kernteam

Effecten na de workshop

  • Voorbeeld S.:
    • Er is iets in beweging gezet! Een collega heeft een gesprek met Peter ingepland en heeft dit aangepakt naar het voorbeeld van 3G
  • K. heeft een succesbord geïnstalleerd
    • De foto’s en woorden worden gebundeld en aan het bord gehangen
    • Het opzonnenbord krijgt een vast plaats in de keuken
  • De deelnemers hebben de post-its met hun complimenten aan hun bureau gehangen of in map gestoken

Vervolg

  • Handvaten zijn aangereikt om beter feedback te geven aan elkaar. Er is al merkbaar dat er vrijer gesproken wordt met elkaar na de workshop.
    • Tip: feedbackcultuur blijven aandacht geven en opvolgen via bvb de overlegmomenten
  • ZK heeft nood aan bredere afspraken en zal dit verder uitwerken.
    • Op tijd starten met vergaderingen
    • Stilte op de bureau
      • Tip: verwezen naar voorbeeld van H-Z om te werken met attribuut om aan te tonen dat je niet gestoord wil worden
    • ….

Conclusie:

De opbouw van het programma van de teambuilding werd zeer gesmaakt door de deelnemers. Met de aangeboden werkvormen is de groep heel actief aan de slag gegaan dat heeft geleid tot heel concrete acties in het natraject op kantoor.

K. en S. spelen een belangrijke rol in de verdere opvolging met zeer concrete acties.

terug naar Workshops