Insights Discovery

Workshop: Insights Discovery   

DE BASIS VOOR SAMENWERKING 
Sociale huisvestingsmaatschappij 

27/10/22 

Workshop gehouden door Jo Wels en Christa Claessens 

​​Inhoud

Voorstelling bedrijf 

Als sociale huisvestingsmaatschappij (SHM) begeleiden de medewerkers mensen naar een betaalbare en kwaliteitsvolle woning. Dit in een werkingsgebied dat zich uitstrekt over elf gemeenten die vennoot zijn in de maatschappij: Berlaar, Grobbendonk, Heist-op-den-Berg, Herselt, Herenthout, Hulshout, Laakdal, Nijlen, Vorselaar, Westerlo en Zandhoven. Tevens zijn ze ook actief in de gemeente Ranst.  

Deze SHM besteedt bijzondere aandacht aan de impact van de sociale woningbouw op zowel de leefgemeenschap als het leefmilieu. Daarom wordt gestreefd naar een leefbare en vitale woonomgeving. Ze houden bijvoorbeeld rekening met sociale vermenging en ruimtelijke kwaliteit. Zo verhogen de gemeenschappelijke binnen- en buitenruimtes de betrokkenheid en worden kansen geboden aan gemeenschapsinitiatieven. Deze SHM wil ook uitmunten in een ecologisch verantwoord, zuinig en efficiënt beleid. Ze gaan selectief om met de bouwomgeving, gebruiken duurzame technologieën en sensibiliseren ook onze bewoners en ons personeel tot duurzaam werken, wonen en leven. 

De SHM heeft maatschappelijk kwetsbare huurders en kopers, en huurders met eerder beperkte middelen als doelgroepen. Daarom wilt men uitmunten in een sociaal en rechtvaardig beleid dat afgestemd is op de noden van de verschillende gebruikers. 

De SHM werd in 1963 opgericht. De maatschappij is daardoor meteen ook de jongste onder de koepel van de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW). 

Vandaag telt hun patrimonium 2 145 woningen, en wordt er nog voortdurend uitgekeken naar nieuwe opportuniteiten. 

Bijzondere meerwaarde voor het onderzoek 

Anders dan de meerderheid van de stuurgroepleden in dit onderzoek,  bevindt de SHM zich meer aan de “klantzijde” van een bouwproces. Ze werken samen met architecten en aannemers, laten woningen bouwen, en dragen er daarna zorg voor. Hierdoor hebben ze een bijzondere plek in dit onderzoek. Zij ervaren als eerste het uiteindelijke resultaat van een goede samenwerking in het voortraject en een kwaliteitsvolle uitvoering van het bouwproject. Tevens is hun bijdrage m.b.t. items waarop een bouwteam moet letten als men aan de uiteindelijke bewoners denkt, een bijzondere meerwaarde voor dit onderzoek. 

Voorstelling workshop 

Eens de bewoners ingetrokken zijn, zorgen de medewerkers van de SHM er ook voor dat er ondersteuning is, zowel op administratief als technisch vlak, om de bewoners zoveel mogelijk van hun woning te laten genieten.  Dit maakt dat er binnen het team van de SHM een grote diversiteit aan skills is om dit alles in goede banen te leiden. Zo zijn er mensen in het team met specifieke administratieve, financiële, wetgevende, boekhoudkundige, technische, psychologische… kwaliteiten. Het is evident dat al deze mensen, met al hun eigen opdrachten, maar ook eigen menselijke kanten, zeer goed moeten kunnen samenwerken om het geluk van bv. 1 gezin te vergroten. 

Omdat dit samenwerken in het team cruciaal is in deze organisatie, heeft de SHM gevraagd of het onderzoeksteam van TETRA 4.0 een workshop Insights Discovery zou willen organiseren om de teamsamenwerking nóg te verhogen. De workshop werd gegeven door Jo Wels  en Christa Claessens. 

Het kennen van jezelf, je vaardigheden en je blinde vlekken, aangevuld met kennis over je teamleden, én manieren om gedrag te herkennen en hier efficiënt mee om te gaan, verhogen de effectiviteit van een team, en maken samenwerken nóg eenvoudiger.  

Techniek van Insights Discovery 

Insights Discovery (ID) is een techniek die gebaseerd is op het persoonlijkheidsmodel van Carl Gustav Jung en kan ingezet worden in het kader van persoonlijkheidstypologie. Na het invullen van een vragenlijst wordt een persoonlijk profiel bekomen welke de eigenaar van het profiel een kader geeft om meer inzicht in zichzelf te verkrijgen en op basis daarvan zich verder persoonlijk te ontwikkelen. Tevens kan dit persoonlijk profiel inzichten geven aan de leidinggevende omtrent de ideale en minder ideale communicatie met een respectievelijk persoon in functie van diens gedragsvoorkeuren. De persoon in kwestie krijgt ook tips over hoe communiceren met andere typologieën. Deze gedeelde communicatie draagt in grote mate bij aan een betere persoonlijke efficiëntie én betere teamresultaten. Het profiel wordt op een unieke manier gegenereerd uit een database van honderdduizenden uitspraken. Deze uitspraken zijn direct gekoppeld aan de antwoorden op de vragenlijst.  

Uit onderzoek blijkt daarnaast dat wanneer mensen een goed beeld van zichzelf hebben zij ook beter effectieve strategieën kunnen ontwikkelen voor hun interacties met anderen. Ieder persoon brengt in zijn of haar werkomgeving een unieke combinatie van talenten, eigenschappen en verwachtingen in en is van daaruit ook zeer waardevol als teamlid. Communicatie binnen het team kan alleen effectief zijn als de boodschap wordt ontvangen en begrepen. Voor iedere persoon geldt daarnaast dat bepaalde communicatiestrategieën effectiever zijn dan andere, wat maakt dat mensen het meest effectief zijn wanneer zij kunnen functioneren in een omgeving die past bij hun voorkeuren en stijl. Het kan onaangenaam zijn om in een omgeving te werken die dat niet doet. Het kennen van elkaars voorkeuren en stijl in een team geeft dus een meerwaarde aan het samenwerken in teamverband.  

Verloop workshop 

De workshop omvatte een volledige dag, van 8.45 tot 16.00u. 

Er namen 25 mensen deel aan de workshop. 

Na een ontvangst met koffie werd gestart met op een interactieve wijze zichzelf voor te stellen, waarna bij de teamleden gepeild werd naar eerdere ervaringen met Insights Discovery of soortgelijke tools. Dit is belangrijk om de beginsituatie te achterhalen. 

Afspraak voor start: 

Een open blik is wenselijk en vertrouwen en veiligheid binnen het team noodzakelijk om de workshop te doorlopen en het maximale rendement ervan te bekomen.  

Aansluitend werd na een persoonlijke reflectie a.d.h.v. kaartjes met eigenschappen gestart met de interactie met het team. Welke eigenschappen van de persoon naast jou zou je willen hebben? Waar ben jij goed in? Waar is iemand anders goed in? Hoe kan jij vanuit jouw sterkte een bijdragen leveren aan het team? En hoe kan de ander dit?  Door collega’s letterlijk op een stoel te plaatsen kijkt men er naar op. Men schrijft neer waaróm precies men naar deze persoon opkijkt.  

Er werd een zijsprongetje gemaakt naar het thema ‘communicatie’. Waarom verloopt dit soms stroef? Hoe zit dat met ‘zender’ en ‘ontvanger’ en wat zijn dat; ‘filters’? Welke impact heeft een bepaalde gebeurtenis op mij, maar niet noodzakelijk op iemand anders? Hoe komt het dat deze impact verschilt van persoon tot persoon? En als de impact verschilt, dan ook de reactie hierop. En zo komen we bij de link tussen gedrag, emotie en het verband hiervan met de (h)echtheid van een team.  

Gaandeweg doorheen de workshop werd de opbouw, de interpretatie en het verband met emoties tussen de verschillende kleuren van het Insights-wiel uitgelegd. Welke eigenschappen horen bij welke kleuren? Waarvoor staat “vurig rood”, “stralend geel”, “zacht groen” en “helder blauw”?  

Mensen zíjn géén kleuren! Mensen horen niet in hokjes thuis! 

Voorbeelden van herkenbare situaties werden gebruikt om de herkenbaarheid te vergroten.   

In het tweede deel van de Insights-workshop werden persoonlijke profielen, die tot stand kwamen na het invullen van een vragenlijst, uitgedeeld aan de deelnemers. Na een validiteitscheck – die voor iedere deelnemer positief was – kon iedereen zijn/haar eigen boekje met persoonlijke info doorlezen.    

De interpretatie van de grafieken in ieders persoonlijk boekje werd verduidelijkt. Iedere deelnemer ontving de 4 Insights-blokjes die volgens de eigen kleurenvolgorde gestapeld werden.  

Ook het teamwiel, met daarin de positie van ieders persoonlijkheid, werd besproken.  

Er werd toegelicht hoe je met de kennis van elkaars voorkeurskleuren in een team tot de beste teamresultaten kan komen. Waar liggen gevoeligheden? Wat maakt communicatie met iemand makkelijker? Of juist moeilijker?  

De interpretatie van de persoonlijke boekjes/grafieken werd uitgelegd. Er werden vraagjes uitgedeeld die het aandachtig lezen van het persoonlijk boekje vergemakkelijken.  

Afbeelding met tekst, Algemene voorraad, doos, boek

Automatisch gegenereerde beschrijvingOmdat het belangrijk is dat teamleden elkaar beter leren kennen, werd hen gevraagd om het in kleine groepjes, van 2 tot 5 personen, met elkaar te hebben over de inhoud van de boekjes. De uitgedeelde vraagjes (per hoofdstuk) zorgden voor het vlot op gang komen van een persoonlijk gesprek.  

Er werd tevens geadviseerd om ook in de toekomst dit boekje onderling te laten lezen. Het gaat om bijzonder nuttige persoonlijke info die een betere teamsamenwerking zeker ten goede komt (bv. hoofdstuk aangaande “omgang met de ander. Hoe reageer je het best? Of hoe het best niet?”). Uiteraard kan dit enkel maar in een sfeer van opperbest vertrouwen en waardering naar elkaar. 

Ter afsluiting werd een rollenspel gespeeld om te benadrukken dat je voor een goede communicatie moet uitgaan van de eigenschappen van de ander (en dus niet die van jezelf!), wil je succesvol zijn. 

Om de inhoud van deze workshop langer tastbaar te maken, ontvingen de deelnemers nog een PDF met een samenvatting en do’s en don’ts per kleur vanuit de expertise van Insights Discovery.  
 

Er werd een “Insights-teamwiel” getoond, met daarop de voorkeurskleuren van de deelnemers. Op dit moment werd tevens besproken wat de toegevoegde waarde van een kleur is in bepaalde situaties. De deelnemers gingen samen op de mat staan, om visueel te maken op welke positie de teamleden zich bevonden vanuit het perspectief van Insights Discovery, gekoppeld aan het resultaat in hun persoonlijk boekje. 

Teamwiel 

Conclusie – Feedback van de deelnemers  

De deelnemers bevestigden tijdens de reflectie bij het einde van de workshop absoluut meer kennis over elkaar én zichzelf te hebben opgedaan en geloven erin dat ook deze workshop een meerwaarde is voor het goed functioneren van het team, en een effectievere communicatie in de toekomst.  

Een greep uit de reacties: 

  • Meer inzicht in mezelf gekregen en ook hoe andere collega’s zijn, denken, reageren. 
  • Heel nuttig om jezelf en de ander beter te leren kennen, hoe met elkaar te communiceren. 
  • Verbetering van communicatie door rekening te houden met ieders persoonlijkheid. 
  • Kennis van het ‘communicatieproces’ helpt om reguliere processen te verbeteren. 

terug naar Workshops