Teaming: de nieuwe realiteit van samenwerken

Teaming: de nieuwe realiteit van samenwerken

Samenvatting 

Met een voorwoord van Amy Edmondson en een nawoord van Rob Cross.

Het belang van teams is de afgelopen decennia almaar groter geworden. Ruim 85% van de beroepsbevolking werkt in één of meerdere teams tegelijkertijd. Teams zijn bovendien steeds ‘vloeibaarder’: ze veranderen voortdurend van vorm en samenstelling. 

Ze ontstaan vaak uit het niets en kunnen ook zomaar weer verdwijnen. Het zijn pop-up teams. Je komt ze tegen als Agile teams in bedrijven, als teams op de spoedeisende hulp in ziekenhuizen, leerlingenteams die betrokken zijn bij radicale onderwijsvernieuwingen, maar ook als legerteams, sportteams of teams van laboratoriumonderzoekers die al samenwerkend op zoek gingen naar een effectief coronavaccin. En wellicht het meest ultieme voorbeeld van pop-up teams: de deelnemers aan online meetings die na afloop razendsnel weer van het scherm verdwijnen. 

Hoe zorg je dat pop-up teams een succes zijn? Dat mensen in dergelijke teams leren, innoveren en presteren, maar ook floreren? Dat is alleen mogelijk wanneer je de kunst van Teaming beheerst: onder grote druk intensief werken aan je team. Teaming maakt snel, slim, soepel en slagvaardig samenspel mogelijk. Teaming is een soft skill waarmee je keihard resultaat boekt. Teaming is de manifestatie van de nieuwe realiteit van samenwerking. 

Dit boek is een must-read voor iedereen die wil weten hoe je dynamische teams kunt laten uitgroeien tot een bouwsteen van organisatorisch succes. ‘Teaming: de nieuwe realiteit van samenwerken’ rekent af met tal van gangbare vanzelfsprekendheden en neemt je stap voor stap mee op reis door de fascinerende realiteit van het nieuwe samenwerken. Dit werk staat boordevol unieke cases, interviews met spraakmakende teamdenkers en -doeners en bevat een berg aan praktische werkvormen, tools en skills om teaming zelf in de praktijk te brengen. 

Bron: van der Loo, H., Davidson, P. (2022). Teaming, de nieuwe realiteit van samenwerken. VMN Media.