|
|
INHOUD:
- Feedback
- Workshops
- Cases
- Werkgroepen
- Activiteiten Q1 - 2023
- Agenda Q2, Q3 - 2023
|
Beste lezer,
In deze vierde editie van onze nieuwsbrief brengen we jullie op de hoogte van recente activiteiten en projecten binnen ons onderzoek.
Daarnaast delen we graag een aantal interessante evenementen die verder in 2023 op de planning staan, met als hoogtepunt het slotevent van ons TETRA-onderzoek op woensdag 27 september 2023. |
|
|
|
|
FEEDBACK
Het laatste kwartaal van TETRA VE 4.0 is gestart. Deze laatste periode zetten we onder andere in op het schrijven van een eindrapport en een terugblik op de afgesloten cases.
We nodigen de deelnemers uit om stil te staan bij een afgesloten traject volgens de principes van
STOP – DENK – EVALUEER – VERVOLG.
Met Sophie Weyers van a-tract hebben we de workshop ‘Insights Discovery’ en ‘Efficiënt samenwerken’ geëvalueerd en actiepunten gedefinieerd voor de volgende zes maanden. De inzichten die ze met de cases hebben opgedaan, dragen ertoe bij dat men intern op een nog hechtere manier kan communiceren. De interesse in de persoonlijke eigenschappen in combinatie met de jobvereisten is nog meer aanwezig.
|
|
|
|
|
|
Het voltallige team VDS/LAVA/AE+ en AB Associates heeft teruggekeken op ‘Werken in een HUB’. Hetzelfde team is ondertussen gestart met een nieuw D&B-project en de best practices uit de case zijn geïntegreerd in het volgende samenwerkingstraject.
Verrassend ook dat een kick-off geen standaard is bij bouwteams, maar dat dit toch een grote meerwaarde bleek te zijn. STOP - DENK - EVALUEER - VERVOLG in de praktijk dus!
In maart staat de evaluatie van de case ‘Met succes uit de startblokken’ bij Dethier/ Czaar / AE+ en AB Associates op de agenda.
Andere partners worden in de loop van april gecontacteerd om verder af te spreken.
|
|
|
|
|
|
WORKSHOPS
Insights Discovery bij bouwbedrijf Dethier
Tijdens deze workshop lag de focus op het belang van goede communicatie op de werkvloer. De betekenis van de verschillende Insights kleuren werd uit de doeken gedaan. De participanten leerden welke persoonlijke eigenschappen bij iedere specifieke kleur horen.
Kortom, door elkaars kleuren en profiel te kennen, krijg je meer inzicht in de persoonlijkheid, reacties, manier van communiceren... van je collega’s.
|
|
|
|
|
|
Verder werd toegelicht hoe je met de kennis van elkaars voorkeurskleuren tot de beste teamresultaten kan komen. Waar liggen gevoeligheden? Wat maakt communicatie met iemand makkelijker, of juist moeilijker?
Er werd tijdens de workshop ook dieper ingegaan op de persoonlijke verslagen en grafieken, en hoe je meer over elkaars persoonlijkheid te weten kan komen door elkaar te interviewen met gerichte vragen.
|
|
|
|
|
|
WERKGROEPEN
Draaiboek D&B - Sessie 3
Voor de derde sessie van de werkgroep ‘Draaiboek Design & Build’ gingen we graag in op de uitnodiging van Democo. Tijdens deze sessie hebben we de volledige tijdslijn gereviseerd en bijgeschaafd, maar vooral aandacht geschonken aan
de mijlpalen van een Design & Build-procedure: Wanneer sluiten we iedere fase af? En welke deliverables worden op dat moment door welke partij afgeleverd?
De mijlpalen geven focus in elke fase en zorgen dat de betrokkenen naar het einddoel kunnen toewerken.
|
|
|
|
|
|
Daarnaast kregen we ook nog verdere input voor het event ‘Rondetafelgesprek PPS’ (meer info hierover bij de agendapunten onderaan deze nieuwsbrief). Bedankt aan de stuurgroepleden voor de gastvrijheid en om opnieuw samen te sleutelen aan het optimale D&B-proces!
|
|
|
|
|
|
CASES
CASE 1: Digitale Obeya
Een Obeya is een virtuele of fysieke locatie waar de bedrijfsstrategie in beeld wordt gebracht. Binnen de Obeya wordt doelgericht overlegd en gewerkt. In deze ruimte is alle informatie aanwezig die nodig is om effectief én efficiënt, binnen een gemengd team, gefundeerde beslissingen te kunnen nemen. Elke betrokken partij draagt daarom ook bij aan de juiste input van data/informatie in de Obeya. Dit gebeurt op een consistente manier en met de nodige discipline, zodat de informatie steeds correct, betrouwbaar en vooral ook up-to-date is.
|
|
|
|
|
|
Obeya draait om samenwerking en het creëren van toegevoegde waarde voor de betrokken partijen.
Hoe maken we de vertaalslag naar een digitale Obeya?
Als team besloten we hier een brainstorm over te organiseren met als uitgangspunt de digitale kennis die aanwezig is in ons expertisecentrum. Zo werd een stevig fundament gelegd om tot een geschikte digitale Obeya-omgeving te komen. Er zijn echter een aantal voorwaarden waaraan een overzichtelijke digitale Obeya moet voldoen:
- de informatie moet up-to-date zijn;
- gelinkt aan ieders agenda;
- gekoppeld aan het planbord;
- en makkelijk aanpasbaar zijn.
De ‘Bord’-functie in de Outlook-agenda van Microsoft 365 voldoet aan bovenstaande voorwaarden en is daarom de ideale tool om in te zetten als digitale Obeya. Deze omgeving is bovendien volledig gekoppeld aan diverse programma’s die worden gebruikt voor het organiseren van projecten, zoals MS Planner, MS Project, Taken en Notes. Ook is er een mogelijkheid tot externe koppelingen en het toevoegen van essentiële projectbestanden aan het bord. Inmiddels is deze digitale Obeya-omgeving volledig uitgewerkt en actief en heeft het gehele team hierover een training gevolgd. In de volgende fase wordt deze Obeya intensief in de praktijk getoetst en verder geoptimaliseerd.
|
|
|
|
|
|
CASE 2: Divatec
Hét doel van Landmeetkantoor Divatec? Inzetten op een continue optimalisatie van hun klantbeleving. Na een klantenbevraging bleek de tevredenheid over de inzet en betrokkenheid van het bedrijf goed te zitten. Eén aspect kon echter beter: de efficiëntie van de praktische organisatie. Niet twee keer naar een werf moeten gaan, alle gevraagde info correct op de plannen noteren... Maar hoe kunnen we bedrijfsprocessen gericht optimaliseren om zo tot een efficiëntere werking te komen? En vooral: waar en hoe kan ‘Lean werken’ hieraan bijdragen?
|
|
|
|
|
|
Een aantal tools kunnen hierbij helpen. Zo is er de PDCA-aanpak (‘Plan – Do – Check – Act’), vier stappen die bijdragen aan het continu verbeteren van een organisatie. Ook eenvoudige tools als een procesanalyse en de ‘5x Why’-methode – Waarom doe ik wat ik doe? Hoe doe ik wat ik doe? – zorgen voor een efficiëntere organisatie door het in vraag stellen van processen en procedures binnen een bedrijf. Op die manier worden verbeterpunten binnen de bedrijfsorganisatie blootgelegd. Een andere handige Lean-tool is 5S, welke kan bijdragen tot een meer doelmatige voorbereiding, zoals het steeds klaar staan van camionettes die gebruikt worden bij een klantbezoek. Gestandaardiseerde inhoud creëren, fouten vermijden, overzichtelijk kunnen werken; al deze hulpmiddelen ondersteunen de procesoptimalisatie van een bedrijf. Het team van Divatec ging gemotiveerd aan de slag met tips en tricks die ze tijdens onze sessies hebben meegekregen, om nadien de opgedane kennis in de praktijk te testen.
|
|
|
|
|
|
ACTIVITEITEN Q1 - 2023
Bricks Battle @ Houben
Op 17 februari 2023 vond bij bouwbedrijf Houben de Bricks Battle plaats. Tijdens deze serious game ligt de focus op het belang van duidelijke communicatie. Deelnemers ervaarden hoe foutieve of onvolledige communicatie kan leiden tot misverstanden. Bovendien werd voor de participanten snel duidelijk dat focussen op ‘kwaliteit’ (uitvoerder bouwt juist) een hogere score opleverde dan wanneer ze focusten op ‘kwantiteit’ (veel bouwwerken gemaakt bij de architect, maar weinig correcte doorstroom naar de uitvoerder). Hierdoor beseften de deelnemers dat ze zich soms vol overgave storten op nieuwe uitdagingen en projecten, doch zonder de tijd te nemen om alle details te leren kennen.
|
|
|
|
|
|
Algemeen werd geconcludeerd dat ‘brandjes blussen’ op de werven dikwijls een gevolg is van slechte of laattijdig doorgestroomde communicatie. De Bricks Battle heeft dus bijgedragen aan nieuwe inzichten omtrent het belang van communicatie, zodat men hier bij toekomstige projecten rekening mee kan houden.
|
|
|
|
|
|
Bricks Battle @ Hogeschool PXL
Op maandag 13 februari 2023 namen de derdejaarsstudenten van de bachelor ‘Bouw’ deel aan een Bricks Battle-namiddag.
Ook voor hen werd snel duidelijk hoe belangrijk communicatie en planning zijn bij het ontwerpen en uitvoeren van bouwprojecten.
De studenten waren van bij de start erg gedreven om een zo hoog mogelijke score te bekomen en via teamwerk de overwinning te behalen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
AGENDA Q2 & Q3 - 2023
- 23 MAART 2023: BUILDWISE CLUSTER EVENT
(STARTUUR 14U30 @ VAN DER VALK ZAVENTEM)
Hoe zit het met BIM in België? Welke publicaties mag je zeker niet mag missen? Hoe kan België zich laten inspireren door andere landen?
Spreken deze vragen u aan? Kom dan naar het event “BIM in Belgium and abroad – new standards and
publications" van Buildwise in de Van der Valk faciliteiten in Zaventem.
- 03 MEI 2023: “BIM-PROTOCOL MEETS ISO 19650” (15U – 18U @ PXL NEXT – CORDA CAMPUS)
Het 'BIM-protocol' dat we kennen is weldra niet meer… Het zal opgevolgd worden door ISO 19650. Maak kennis met (extra) nieuwe documenten en de acties van de “Cluster Digital Construction”, een project dat digitale voorlopers binnen de bouwsector samenbrengt.
Plaats: PXL-NeXT Campus Corda, Kempische Steenweg 296/16, 3500 Hasselt – Gebouw 1 – 1ste verdieping - Zaal Charles
Het event kan optimaal ter plaatse gevolgd worden, maar eventueel ook online via ons splinternieuwe digitale lesplatform.
Max. 30 deelnemers in de zaal.
- 23 MEI 2023: RONDETAFELGESPREK PPS (15U - 17U @ PXL HASSELT)
Blokkeer alvast jullie agenda op 23 mei 2023 van 15.00u tot 17.00u voor het rondetafelgesprek PPS! Plaats van afspraak is Hogeschool PXL- Elfde Liniestraat 24 te Hasselt.
Het Vlaams Kenniscentrum, Buildwise, NAV, Villa Juris Advocaten en Embuild hebben alvast hun deelname als panellid bevestigd.
!!! SAVE THE DATE !!!
SLOTEVENT TETRA VE 4.0
WOE 27 SEPTEMBER 2023 | 16u00 – 20u30 | PXL CONGRESS (Elfde Liniestraat, Hasselt)
|
|
|
|
|