Workshop: Bricks Battle
17/02/23
Inhoud
Voorstelling bedrijf
Het bouwbedrijf draait als bouwbedrijf sinds 1932 bovenaan mee in de bouwsector. Tegenwoordig staat de 3de generatie van de familie aan het roer. Het is een familiebedrijf in hart en ziel en levert hoogwaardige bouwprojecten af voor de publieke en private sector. Altijd in dialoog met opdrachtgever en bouwteam, om zo van elk project een totaalbeleving te maken.
Omkadering beginsituatie
Bij het bouwbedrijf is men al sinds 2016 aan de slag met Lean op de werven. Er werden in het verleden reeds meermaals interne Lean-opleidingen gegeven door de interne Lean-coach. Een aantal medewerkers volgden ook reeds een meerdaagse opleiding Lean bij Arpa (nu Learning Waves).
Omdat o.w.v. Corona de interne opleidingen opgeschort werden, en er ondertussen ook vele nieuwe medewerkers de firma vervoegd hebben, vond men het tijd om enerzijds de nieuwe medewerkers een opleiding “Lean ” te geven, en anderzijds de medewerkers die deze opleiding reeds eerder gehad hebben, een vervolg Lean-opleiding aan te bieden met een hoofdstuk “communicatie” en tijd voor een “ronde-tafel”. Het is in dit kader van communicatie dat ervoor gekozen is de Bricks Battle te spelen.
Hoe werd er tewerk gegaan – uitnodigingen – deelnemers?
Uitnodigingen werden in coördinatie van de HR-afdeling van het bedrijf verstuurd naar medewerkers die in aanmerking kwamen voor deze vervolgopleiding Lean. Medewerkers konden zich hier op vrijwillige basis voor inschrijven.
Duur van de opleiding: 3,5uur
Duur van de Bricks Battle: 2 uur
Deelnemers: Sessie 1: 5 deelnemers
Sessie 2: 6 deelnemers
Verloop van de Bricks Battle
Na de speluitleg (iedere deelnemer speelde de game voor de eerste keer) werd er enthousiast gestart, geheel volgens de uitgeschreven spelregels van de game.
Voor sessie 1 waren er 5 deelnemers. 4 rollen werden ingevuld, en de 5de persoon bewoog zich tussen de “architect” en de “projectleider” (dus slechts 1 team).
Voor sessie 2 waren er 6 deelnemers, opgedeeld in 2 teams van 3 personen (geen projectleider).
De deelnemers in de eerste sessie kenden elkaar wel, maar hadden nog geen werken samen uitgevoerd. Tussen de eerste en de 2de ronde, als het erop aan kwam om de samenwerking te verbeteren en afspraken te maken, was er enige discussie over welke “eenduidige taal” er gehanteerd zou worden. 3D-assenkruis of niet? Benaming van de hoge en lage blokjes? Rolverdeling?
Er werd gekozen om de rolverdeling in de 2de ronde idem te houden als in de eerste ronde. Het resultaat in de volgende rondes werd er absoluut beter op.
Het feit dat de “bouwheer” op zijn plannetjes de scores en het aantal blokjes heeft staan bij de respectievelijke bouwsels, werd niet opgemerkt. Men werkte de bouwsels voor de voet af, zonder van de gegeven info gebruik te maken om de bouwsels met lage moeilijkheidsgraad maar veel punten, voorrang te geven.
De deelnemers van sessie 2 kenden elkaar wel al jaren, en hoewel de communicatie de eerste minuten wat chaotisch verliep, viel het op hoe snel men elkaar gevonden had. Er werden onmiddellijk zeer duidelijke afspraken gemaakt. Het liep als een trein. En dit bij alle partijen. Er werd slechts 20 minuten per ronde gespeeld, doch alle bouwsels raakten gebouwd (al waren ze niet allemaal even juist).
Conclusie:
De Bricks Battle brengt het belang van een duidelijk communicatie goed onder de aandacht. Deelnemers ervaren hoe makkelijk foutieve of onvolledige communicatie kan leiden tot misverstanden. In het dagelijks leven in de bouw gaat men hier te snel aan voorbij. Zeker met het gegeven dat veel partijen op de bouwwerven tegenwoordig anderstalig zijn.
Ook het feit dat niet al de gegeven info goed overlopen wordt (cfr. winstwaarde bij makkelijkere constructies) was een eye-opener.
Het werd tevens duidelijk dat als men focust op “kwaliteit” (uitvoerder bouwt juist) er beter gescoord wordt dan wanneer men focust op “kwantiteit” (veel bouwsels gemaakt bij de architect, maar weinig doorstroom naar de uitvoerder).
Men was zich ervan bewust dat men zich soms – vol overgave – stort op nieuwe uitdagingen, doch zonder de tijd te nemen om alle details te leren kennen.
Algemeen werd gesteld dat ‘het brandjes blussen’ op de werven dikwijls een gevolg is van slechte of niet tijdig doorgestroomde communicatie. Onderstaande tekening werd volmondig bevestigd.