Insights Discovery als tool voor een betere samenwerking
Waarom Insights Discovery?
In (de voorbereiding van) een bouwproces ontstaan de vele misverstanden/frustraties doordat er niet juist gecommuniceerd wordt. Taken worden niet tijdig of onvolledig uitgevoerd. Verwachtingen worden niet ingelost. Het project dreigt vertraging op te lopen en men loopt het riscio geconfronteerd te worden met niet gehaalde deadlines of doelstellingen. Naast het taakgerichte, is er een sterke persoonsgerichte factor die ertoe bijdraagt of een communicatie goed of minder goed verloopt. Hoe moeten we best met de ene persoon communiceren, hoe met de andere? Wat zijn de eigen gevoeligheden? Hoe moet je een bepaald gedrag interpreteren? Moet je hier waarde aan hechten of niet? Indien je communiceert op een manier die door “de ontvanger” als correct en aangenaam wordt ervaren, zal het resultaat een enorme meerwaarde hebben. Indien je communiceert vanuit je eigen persoonlijkheid, je eigen perspectief, dan is het voor de “ontvanger” soms een veel minder aangename samenwerking, die niet steeds zal resulteren in de beste resultaten.
Wat & Hoe?
Het is door een doorgedreven kennis over jezelf en van je teamleden, dat je kan komen tot een effectieve communicatie.
Door het gebruik van Insights Discovery, waar ieder teamlid na het invullen van een vragenlijst een persoonlijk Insights-profiel krijgt, kent iedere persoon op een gedetailleerde manier zijn/haar sterktes en zwaktes. Als team leert men de toegevoegde waarde van ieder teamlid kennen. Met Insights Discovery krijgen we tips aangereikt over hoe we best, op een individuele manier, met teamleden communiceren. Wat zeg ik wél? Op welke manier? Hoe reik ik informatie aan? Vanwaar komt een bepaald gedrag?
Hoe we met elkaar omgaan, bepaalt in grote mate het succes van een sterk team.
We hielden bij verschillende bedrijven uit de stuurgroep, die zich hiervoor opgaven, Insights Discovery-workshops. Soms met divers samengestelde teams die samen een project aan het voorbereiden waren (architecten, opdrachtgevers, studiebureaus, aannemers). Bepaald gedrag dat zich stelde in het verleden werd op deze manier duidelijk, maar ook werd geleerd wat een betere vorm van gedrag zou zijn in de toekomst. Er werden tips en tricks aangereikt om zich in toekomstige communicaties nog meer te richten op de eigenschappen van de “ontvanger”. De vergrote kennis over de eigen persoonlijkheid die aangereikt werd door het persoonlijke Insights-profiel, samen met de aangeleerde inzichten, vormt de basis voor een effectievere communicatie in de toekomst.
Techniek van Insights Discovery
Insights Discovery (ID) is een techniek die gebaseerd is op het persoonlijkheidsmodel van Carl Gustav Jung en kan ingezet worden in het kader van persoonlijkheidstypologie. Na het invullen van een vragenlijst wordt een persoonlijk profiel bekomen welke de eigenaar van het profiel een kader geeft om meer inzicht in zichzelf te verkrijgen en op basis daarvan zich verder persoonlijk te ontwikkelen. Tevens kan dit persoonlijk profiel inzichten geven aan de leidinggevende omtrent de ideale en minder ideale communicatie met een respectievelijk persoon in functie van diens gedragsvoorkeuren. De persoon in kwestie krijgt ook tips over hoe te communiceren met andere typologieën. Deze gedeelde communicatie draagt in grote mate bij aan een betere persoonlijke efficiëntie én betere teamresultaten. Het profiel wordt op een unieke manier gegenereerd uit een database van honderdduizenden uitspraken. Deze uitspraken zijn direct gekoppeld aan de antwoorden op de vragenlijst.
Uit onderzoek blijkt daarnaast dat wanneer mensen een goed beeld van zichzelf hebben zij ook beter effectieve strategieën kunnen ontwikkelen voor hun interacties met anderen. Ieder persoon brengt in zijn of haar werkomgeving een unieke combinatie van talenten, eigenschappen en verwachtingen in en is van daaruit ook zeer waardevol als teamlid. Communicatie binnen het team kan alleen effectief zijn als de boodschap wordt ontvangen en begrepen. Voor iedere persoon geldt daarnaast dat bepaalde communicatiestrategieën effectiever zijn dan andere, wat maakt dat mensen het meest effectief zijn wanneer zij kunnen functioneren in een omgeving die past bij hun voorkeuren en stijl. Het kan onaangenaam zijn om in een omgeving te werken die dat niet doet. Het kennen van elkaars voorkeuren en stijl in een team geeft dus een meerwaarde aan het samenwerken in teamverband.